artykuł

FC Barcelona planuje stworzyć własny token w technologii Blockchain

FC Barcelona planuje stworzyć własny token w technologii Blockchain

Jeden z najpopularniejszych klubów piłkarskich na świecie zainteresował się sektorem kryptowalut. FC Barcelona jako hiszpański, wielosekcyjny klub sportowy, który istnieje od 1899 roku planuje stworzyć własny token.

Sama dewiza klubu została stworzona przez jego założycieli – Szwajcarów, Anglików oraz Hiszpanów i brzmi Més que un club (Więcej niż klub).

Drużyna zdobywała 26 razy mistrzostwo Hiszpanii, 30 krotnie Puchar Króla Hiszpanii, 13 krotnie Superpuchar Hiszpanii, 5 krotnie Puchar Europy, 4 krotnie Puchary Zdobywców Pucharów, 5 Krotnie Superpuchary Europy i 3 krotnie Mistrzostwa Świata!

Co się stało, że klub postanowił stworzyć własny token? 

FC Barcelona postanowiła rozpocząć współpracę z platformą fintech Chiliz celem stworzenia tokenu opartego na technologii blockchain. Na podstawie współpracy z FC Barcelona Chiliz stworzyło Barca Fan Token (BAR). Ma on służyć do  użytku w społecznej aplikacji mobilnej, która nosi nazwę „Socios”.

„Jesteśmy naprawdę dumni z uruchomienia tokena Barca na platformie typu blockchain - Chiliz” – przekazała firma.

Dyrektor generalny Socios, Alexandre Dreyfus poinformował, że:

„Jest to ostateczny cel i najlepsze potwierdzenie naszej długoterminowej wizji zaangażowania fanów i monetyzacji”.

Jakiś czas temu (około 4 miesiące wstecz) Chiliz rozpoczęło pracę nad projektem „Socios”. Testy beta były przeprowadzane na grupie 100 000 osób. W chwili obecnej wszelkie doświadczenia są zakończone. 

Postęp technologiczny i rozwój technologii blockchain sprawia, że wiele podmiotów postanawia wdrożyć ten system w swoją działalność. Według wyceny Forbesa, to FC Barcelona zajmuje 4 miejsce na świecie pod względem wartości finansowych klubów piłkarskich.

Nic dziwnego, że interesuje się ona rozwojem technologii blockchain i dalszą perspektywą rozwoju z duchem czasu! Otrzymanie tokena jako forma nagrody za uczestnictwo w Socios da możliwość fanom FC Barcelony wydawania go na różne produkty, które są związane z ich ulubionych klubem. Ciekawostką jest fakt, że FC Barcelona nie jest jedynym klubem, który interesuje się kryptowalutami. Juventus oraz Paris Saint-Germain (PSG) już posiadają własne tokeny, które pomagają rozwijać działalność piłki nożnej.

Dreyfus w następujący sposób opisał idee takich tokenów:

„Każda drużyna wydaje własny token kibica z ograniczoną podażą zależną od potencjału. Barca ma na przykład 40 milionów tokenów.”

Jak można się domyślać – token FC Barcelony, oraz tokeny dotyczące PSG i Juventusu są oparte na blockchainie Ethereum. Oznacza to, że są tokenami ERC-20.

Różnica w tokenach FC Barcelony i pozostałych klubów od tradycyjnych tokenów polega na tym, że tokeny klubowe nie mogą być wyprowadzane na własne portfele oraz na platformy giełdowe.

 „Na tym etapie tokeny Barca będą dostępne tylko na Socios.com i Chiliz.net, naszej ekskluzywnej giełdzie kryptowalut i tokenów sportowych oraz rozrywkowych, która zostanie uruchomiona w pierwszym kwartale [2020 r.]”, wskazał Dreyfus. „Z czasem otworzymy się nieco bardziej na partnerów strategicznych, którzy chcą rozwijać ekosystem” – dodał. „Naszym priorytetem jest walidacja modelu w stosunku do fanów i użytkowników” – informuje.