poradnik

Czym jest handel społecznościowy?

Czym jest handel społecznościowy?

Coraz więcej osób interesuje się sektorem finansów i kryptowalut. Niestety początki inwestycji bywają trudne i ryzykowne, co może skutkować utratą kapitału. Z pomocą w tym wypadku przychodzą doświadczeni gracze, którzy pomagają w szkoleniu traderów. Czym jest social trading i dlaczego jest godny uwagi?

Coraz więcej osób decyduje się na handel kryptowalutami, bądź walutami fiducjarnymi, ponieważ chcą maksymalnie wykorzystać swoje oszczędności lub mają zamiar poświęcić się tej branży w sposób profesjonalny. Rozwój nowych technologii i większości połączeń z internetem zdemokratyzował dostęp do tego obszaru inwestycji i teraz każdy może być traderem z domowego zacisza. To wprowadziło nowe sposoby handlu i zaangażowanie się społeczności do sektora finansów. Niestety nie każdy ma niezbędne przygotowanie do tradingu lub wystarczająco dużo wolnego czasu, aby go rozwinąć.

Z tego powodu w ostatnich latach handel społecznościowy stał się popularny.

Co to jest handel społecznościowy?

Handel społecznościowy wynika z potrzeby aby niektórzy handlowcy (w większości początkujący) wchodzili w interakcje z profesjonalistami w celu uczenia się technik i strategii, dzielenia się analizami i wykresami oraz omawiania wspólnych zainteresowań.

Handel społecznościowy to w skrócie społeczność użytkowników, która działa w taki sam sposób jak sieć społecznościowa  ale skupia się głównie na tradingu.

Społeczności handlowców zaczęły powstawać na początku XXI wieku i były kierowane głównie do profesjonalistów, jednak w ostatnich latach zostały one również otwarte dla detalistów którzy są  zainteresowani nauką handlu lub znalezieniem ekspertów, od których mogliby kopiować strategie.

Sieci te stają się bardzo popularne wśród millenialsów. To pokolenie zaznajomione z nowymi technologiami i otwarte na wszystko, co może pomóc im zdobyć zysk. Handel społecznościowy to okazja dla młodych ludzi do zbliżenia się ogólnie do rynku finansowego, a szczególnie do złożonych produktów, takich jak kontrakty różnicowe (CFD), bez wcześniejszego szkolenia.

Handel społecznościowy, handel lustrzany i handel kopiowaniem: czy to to samo?

Handel społecznościowy, handel lustrzany i handel kopii to trzy terminy, które są często używane zamiennie, ale mają pewne niewielkie różnice, które należy znać.

Handel lustrzany: był to pierwszy z trzech sposobów naśladownictwa, który się pojawił. Ma to wiele wspólnego z automatycznym handlem, ponieważ polega na replikowaniu strategii zaprogramowanej przez tradera i hostowanej na serwerze firmy, która oferuje usługi handlowe, aby udostępnić ją tym użytkownikom, którzy chcą ją wykonać.

Kopiowanie handlu: w tym przypadku profesjonalny trader łączy swoje konto osobiste z platformą, aby rejestrować wszystkie jego operacje, oceniać je, weryfikować i oferować wyniki innym inwestorom, aby mogli je skopiować.

Handel społecznościowy: obejmuje o jeden krok więcej niż poprzednie dwa, ponieważ pozwala nie tylko kopiować lub replikować strategie, ale także wchodzić w interakcje z innymi traderami, zadawać pytania, oceniać ich wyniki i nie tylko. Handlowcy mają profil, podobnie jak w sieci społecznościowej i za jego pośrednictwem dzielą się opiniami i operacjami.Jednym ze sposobów dostępu do tych społeczności jest platforma handlowa. 

Jak działa Social Trading?

Społeczność handlu społecznościowego działa podobnie do popularnych sieci  społecznościowych, takich jak Facebook, ale zamiast dzielić się osobistymi historiami, uczestnicy debatują i rozmawiają o handlu.

Poprzez handel społecznościowy traderzy dzielą się swoimi strategiami i oczywiście nie robią tego dla zysku, lecz raczej dążą do osiągnięcia zysku. Firmy lub brokerzy internetowi, którzy oferują tę usługę, płacą dostawcy sygnału prowizję za operację lub uzgodnioną miesięczną opłatę. Generalnie tworzą ranking dostawców z punktami opartymi na sukcesie ich działalności lub popularności.

Platformy do handlu społecznościowego

eToro - jest liderem w branży, jeśli chodzi o kopiowanie i handel społecznościowy. To jest rdzeń, na którym firma została zbudowana, kiedy po raz pierwszy została uruchomiona i która ewoluowała w kierunku wszechstronnej platformy handlu społecznościowego. W chwili obecnej jest ona uznawana za jedną z najłatwiejszych w użyciu w tym sektorze.

Zastrzeżona platforma handlu społecznościowego, którą obsługuje eToro, jest nie tylko atrakcyjna wizualnie i bardzo łatwa w użyciu, ale jest również wspierana przez szereg specjalnych funkcji i konfigurowalnych opcji, które sprawiają, że jest najbardziej popularna.

XM - to jedna z najbardziej doświadczonych nazw w branży, jeśli chodzi o handel społecznościowy i bogactwo innych funkcji. Istnieją od 2009 roku i zdobyli bardzo zaufaną reputację jako świetnie uregulowany broker oferujący atrakcyjne platformy handlowe.

XM oferuje przede wszystkim handel za pośrednictwem platform transakcyjnych MT4 i MT5.  W tym miejscu można zaangażować się w handel społecznościowy na niektórych z ponad 1200 aktywów, które są dostępne do handlu.

NAGA - handel społecznościowy na platformie,  to światowej klasy narzędzie,które pozwala każdemu laikowi dokonywać nieszablonowych inwestycji. Platforma oferuje 950 narzędzi, które wspierają social trading. Celem rozpoczęcia swojej przygody na stronie należy: 

  • przejść do rankingu traderów, 
  • określić kwotę inwestycji, 
  • rozpocząć auto-kopiowanie transakcji, 
  • wypłacić zysk. 

Założenie konta jest intuicyjne i bezpłatne.

Zalety i wady handlu społecznościowego

Jak każda forma inwestowania, tak i social trading posiada swoje wady i zalety. Postanowiliśmy przybliżyć podstawowe, które pomogą podjąć decyzję w zakresie tego, czy taka forma zarobkowania jest dla nas. 

Zalety handlu społecznościowego

Handel społecznościowy ma kilka zalet, takich jak:

  • Oferuje możliwość nawiązywania kontaktów z innymi traderami, możliwość zadawania pytań na temat wszelkiego rodzaju rynków, rozwianie wątpliwości dotyczących technik, omawiania wydarzenia, które ma wpływ na inwestorów itp.
  • Pozwala nawiązać kontakt z handlem bez wcześniejszego doświadczenia szkoleniowego i uczyć się stopniowo od innych doświadczonych traderów.
  • Traderzy, którzy nie potrafią poradzić sobie z wysokim poziomem presji i którzy łatwo dają się ponieść emocjom, mogą znaleźć w handlu społecznościowym sposób na bezpieczne inwestowanie, po prostu kopiując pozycje innych traderów.

Wady handlu społecznościowego

Pomimo rosnącej popularności, handel społecznościowy ma wiele wad, które należy rozważyć, zanim zdecydujemy się go praktykować. 
Można wskazać następujące problemy tego rodzaju działań: 

  • Początkujący inwestorzy, którzy zdecydują się ćwiczyć social trading przy pierwszym kontakcie z rynkiem, mogą poczuć się komfortowo, pozostawić swoje operacje w rękach profesjonalistów i nie zostać odpowiednio przeszkoleni. Prowadzi to do niższego postrzegania ryzyka, co jest bardzo niebezpieczne przy podejmowaniu decyzji o zainwestowaniu kapitału.
  • Może to wiązać się z wyższymi kosztami, ponieważ do spreadu, który płacimy brokerowi za każdą operację, doliczana jest dodatkowa prowizja za replikację lub kopiowanie dostawcy sygnału.
  • Czas oczekiwania. Istnieje możliwość, że w czasie, który upływa między dostawcą sygnału stosującym jego strategię, a innym przedsiębiorcą, który ją replikuje, rynek się zmienił i dlatego nie jest już tak efektywny.
  • Pomimo kontroli, które mogą wdrożyć brokerzy oferujący tę usługę, zawsze istnieje możliwość, że są traderzy, którzy próbują oszukiwać i naśladować udane strategie, aby zdobyć punkty i popularność. Dlatego ważne jest, aby przeprowadzić badania przed podjęciem decyzji o powieleniu strategii konkretnego tradera.
  • Profil ryzyka i kapitał, który posiadamy, mogą się bardzo różnić od profilu inwestora, którego replikujemy, dlatego musimy zachować ostrożność podczas replikowania niektórych strategii wysokiego ryzyka, takich jak na przykład skalpowanie.

Czy warto stosować handel społecznościowy?

Podstawą tradingu jest szkolenie, które pomoże uniknąć popełniania błędów. Pamiętając o tych wskazówkach, możesz zminimalizować ryzyko, realizując swój cel zarabiania pieniędzy na handlu społecznościowym.

Każdy trader, niezależnie od tego, czy jest  początkującym, czy profesjonalistą powinien zawsze pamiętać, że dotychczasowe wyniki nie są gwarancją przyszłych zwrotów, a zatem kopiowanie lub powielanie strategii innych, bez względu na to, jak bardzo doświadczony jest podmiot nie gwarantuje, że można zarabiać na handlu społecznościowym.

Podobnie jak w przypadku wszystkiego - w handlu, musisz być ostrożny i zawsze mieć swój własny plan dostosowany do twojego profilu kapitałowego i ryzyka, nawet jeśli później zastosujesz inne strategie.

Z drugiej strony handel społecznościowy to dobry sposób na ćwiczenie nawiązywania kontaktów z innymi traderami, poznanie innych punktów widzenia, omówienie technik itp. Jednak nie jest to jedyny sposób na interakcję z innymi profesjonalistami, ponieważ możemy to zrobić poprzez seminaria, szkolenia internetowe lub podczas specjalnych wydarzeń w branży.

Jeśli chcesz rozpocząć handel, możesz na próbę otworzyć darmowe konto demo na jednym z portali, które gwarantują takie działanie i spróbować swoich sił bez utraty kapitału.